Interview met René Stam (huurder)
Een werkplek van waaruit je connect met ondernemers met eenzelfde mindset, in directe verbinding staat met talenten en letterlijk een opening hebt naar kennisinstellingen én hun netwerken. Ik koos er bewust voor om mijn bedrijf Textown Games te vestigen in Stadscampus Connect-U.
— René Stam
Topsport
Twaalf jaar deed ik aan topsport, voordat ik aan het werk ging. Wildwaterkanoslalom, een hele mond vol. Van topsport leer je veel. Het vereist karakter om door te zetten, jezelf toe te wijden en te focussen. Het verplicht je tot het maken van keuzes. Je moet er andere gave dingen voor laten. Ik heb een enorme drive. Allemaal ingrediënten die je ook als ondernemer vooruithelpen. Maar op eigen houtje red je het als ondernemer niet. Samenwerken is voor mij de sleutel! Mijn naam is René Stam en ik ben eigenaar van Conceptlicious. Wij ontwikkelen serious games in de zorg- en welzijnssector. Ik ben designer en volgde daarvoor een opleiding in Zwolle. Ik ben bij verschillende reclamebureaus aan de slag gegaan, waarvan een paar jaar bij een groot bureau in Amsterdam. De reistijd brak me uiteindelijk op en ik besloot terug te keren naar Twente, waar mijn roots liggen.
All-in-the game
In Amsterdam ontdekte ik de digitale wereld: een gigantisch bereik, een zee aan technische mogelijkheden, interactie en alles real-time. Terug in Twente startte ik designbureau Conceptlicious, met een focus op digital en in het bijzonder op user interface en user experience. Hoe kunnen we het menselijk gedrag online beïnvloeden? Hoe bewegen bezoekers door sites en applicaties? Wat triggert ze om te doen wat jij wilt dat ze doen? We zijn daarin steeds verder gegaan en introduceerden gaming. Hoe helpen spelelementen om gewenst gedrag te stimuleren? We ontwikkelden een businessmodel toegepast op zorg en welzijn.
Wereld te winnen
Het is een geweldige uitdaging iets ‘nieuws’ als serious gaming te introduceren in een ‘traditionele’ branche. Geld kun je maar één keer uitgeven. Zet je in op een extra hand aan het bed of houd je een bed vrij met een game waarmee je ziekte kunt voorkomen? Zo zwart/wit is het natuurlijk niet, maar er is bewustwording voor nodig om opdrachtgevers te overtuigen van de effectiviteit van serious gaming. Toegepaste games werken goed in e-learnings en simulaties die gedrag moeten beïnvloeden. Deze zijn visueel aantrekkelijk en je brengt nieuw gedrag spelenderwijs in de praktijk. Er is nog een wereld te winnen.
Samenwerken met talent
Binnen Conceptlicious houd ik me bezig met acquisitie, projectmanagement én dus bewustwording. Acquisitie is natuurlijk lastig in coronatijd. Gelukkig hebben we projecten in de pijplijn, maar fysiek contact helpt wel enorm om juist bewustwording te creëren. We hebben natuurlijk een aantal fantastische games gemaakt. Maar waar ik echt trots op ben is dat we de afgelopen tien jaar volop energie hebben gestoken in de samenwerking met studenten. Energie krijg ik ook van onze bedrijfscultuur en het netwerk van slimme, creatieve en vernieuwende ondernemers. Maar ook van kennisorganisaties waarin we investeerden en intensief en multidisciplinair mee ontwikkelen. Stadscampus Connect-U is een broedplaats voor dat soort samenwerkingsverbanden.
Community-gevoel
Ik startte Conceptlicious in een pandje in Oldenzaal tot er ruimte kwam in Spinnerij Oosterveld in Enschede. Gemeente Enschede liet de oude spinnerij transformeren tot bedrijfsverzamelpand. Een communitymanager deed de exploitatie en gaf ondernemers écht dat community-gevoel. Er zat veel creativiteit en gedeelde passie. Linkjes waren snel gelegd, ons netwerk breidde uit en samenwerkingsverbanden ontstonden als vanzelf. Conceptlicious groeide. We schaalden op tot een bureau met twee partners en dertien medewerkers. Groot genoeg voor een eigen pand en zo verhuisden we naar een industriepand op de Marssteden. Persoonlijk miste ik de dynamiek en de korte lijnen met andere ondernemers onder één dak. Ik runde met mijn compagnon een serieus bedrijf, maar met steeds meer afstand tot de kern van de zaak. Juist de inhoud was mijn drijfveer om zélf te ondernemen. Onze visies liepen uiteen en we kozen ervoor om ieder onze eigen weg te gaan. Ik wilde heel bewust terug naar een compactere onderneming -er bleef een basisteam van vijf over- en weer deel uitmaken van een community met specialisten. Zo belandden we in the cee spot op het voormalig Grolsch-terrein, een cluster van kennisintensieve media- en technologiebedrijven. Ook daar worden wonen, werken, winkelen, horeca en entertainment gecombineerd en is altijd reuring. Huisvesting is een middel om bijeen te komen, fysiek samen te werken en te verbinden. Een community zit in mensen, niet in bakstenen.
Experiment in voormalig ziekenhuis
Eind 2017 las ik over de plannen met het oude ziekenhuis in Enschede op het Ariënsplein. Uit nieuwsgierigheid nam ik contact op met ‘voorman’ Jacky Scherens van LIFE, de ontwikkelaar van Connect-U. Hij heeft me rondgeleid en dwars door de looks van de overblijfselen van het oude ziekenhuis, zag ik geweldige kansen. Juist omdat hier ook de letterlijke connectie gemaakt wordt met het onderwijs en studenten. Een maand later trok Conceptlicious in Stadscampus Connect-U. LIFE besloot met ons het experiment aan te gaan. Jacky daagde ons uit energie en tijd te steken in de community. En van die community een aanjager te maken voor het succes van Stadscampus Connect-U. In ruil daarvoor kon Conceptlicious er lowbudget bivakkeren gedurende de transformatie van het oude ziekenhuis tot Stadscampus Connect-U. Die transformatie is in gang gezet, de community groeit en er wordt stevig samengewerkt. Door ondernemers onderling natuurlijk, maar vooral ook met de grote kennisinstellingen die Twente rijk is. Where business meets talent in hartje stad.
Join the community
De kracht van het Connect-U-concept? Die zit naar mijn idee in de directe connectie met ondernemers, studenten, docenten, lectoren én hun netwerken. Samenwerken aan de dag van morgen. Hier passen ondernemers met een vergelijkbare mindset. Die geloven in gezamenlijke vooruitgang, bereid zijn expertise uit te wisselen, weten dat zij jong talent en kennis keihard nodig hebben én energie willen steken in de community.